söndag 15 december 2013

Disktrasor!


Disktraseväven klar och nedplockad. Det här var kul att väva. 



Målet var att göra av med så många färdiga spolar och så många restrullar i lingarn som det gick. Jag har blandat olika färger och det har blivit alla möjliga regnbågar. Varpen är gjord av cottolin i regnbågens ROGGBIV-färger: Rött, Orange, Gult, Grönt, Blå, Indigo och Violett. Jag varpade med en tråd i färg och en tråd i ofärgat beige. 



Inslaget har nästan uteslutande varit i olika färger i lingarn. 




Har vävt en fyrskaftsväv där jag solvat enligt en enkel våffelbindning. Den här bindningen gillade jag; först kändes den väldigt enkel, men när jag tvättat alla trasorna så känner jag att den fungerar för disktrasor. Har också vävt en trasa i kypert.




Kanterna har jag fållat med en enkel overlocksöm på symaskinen. Jag har provtvättat alla disktrasorna så att jag vet att inte sömmarna går upp. 


Gillar det här sättet att jobba med återanvändning av gamla garner och att jobba med material som inte bara är slit och släng i vardagen. Personligen tycker jag att disktrasor i lin är en vardagslyx; lin har den unika egenskapen att absorbera fukt bättre och sedan torka snabbare än något annat naturmaterial. En disktrasa i hellinne absorberar effektivt och det går att torka riktigt torrt. Linnedisktrasan tvättas i 60°. Och när den är utsliten kan den komposteras. 




Har förpackat  några av trasorna så att jag kan ha dem som gåbortspresenter. Tänker att jag kan ge dem till personer som jag tror kan uppskatta återanvändningstanken. 

21 kommentarer:

  1. Jättefina tycker jag och har själv lust att väva disktrasor, men när jag är inne i en mattperiod så får andra vävar vänta

    Kram från Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Barbro! Just nu längtar jag efter mattor, det är kul att växla. För mig får det bli efter julhelgerna.

      Radera
  2. Excellent dishtowels, fantastically colorful.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi there, thanks a lot! They were fun to make.

      Radera
  3. Vilket härligt gäng med färgglada disktrasor och toppenbra gåbortpresent i stället för t.e.x. en blomma... dessutom står dom sig säkert längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Tänker att det nog inte är alla som uppskattar... nå, jag testar helt enkelt!

      Radera
  4. Jättesnyyga och kul att både ge och få!

    SvaraRadera
  5. Jättesnyggt blev disktrasorna, nästan för värdefullt att använda de ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack, men nejdå, här ska slitas disktrasor ;)

      Radera
  6. Vilken färgexplosion - härligt!

    SvaraRadera
  7. Det er en fornøyelse å følge bloggen din, et under at du greier å være så produktiv. Hilsen Kathinka som leser bloggen jevnlig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kathinka, så kul att du tittar in med jämna mellanrum :-) Jag är ju nyfiken på vem som läser så trevligt att du lämnar en liten hälsning. Att jag gör mycket beror nog på att jag också just nu lär mig massor. Det är så kul när man känner att man utvecklas.

      Radera
  8. Svar
    1. Tack tack! Själv hittar jag ofta inspiration på din blogg :-)

      Radera
  9. hallo, genau das liebe ich ...und ich webe zu gerne alles zum Gebrauch. Danke für das zeigen. wiebke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Danke schön! (That's really all I remember from my school German). Nice to see you here Wiebke :-) Checking your blog, you are doing a lot of nice things.

      Radera
  10. Vilka kanonsnygga disktrasor, de måste verkligen uppskattas som gå-bort-present

    SvaraRadera
  11. Jättefina!
    Blev kyperttrasan lika bra som de med våffelmönster?

    SvaraRadera
  12. Jättetrevliga disktrasor! Hade du 60/10 rörssked och 2 tr i rör?

    SvaraRadera